marees circulars. trobades en cronopaisatges mediterranis
Albirem futurs (in)desitjables mentre ens trobem en una riba perduda, amb els peus submergits en el més profund d’un temps que ressorgeix sense si més no haver partit del tot.
El programa de dos dies Marees Circulars. Trobades en cronopaisajes circulars ens convida a embarcar-nos en una petita exploració de les marees temporals que s’entreteixeixen en la Mar Mediterrània, rescatant algunes de les històries i memòries que mouen les seves ones.
Les artistes i investigadores convidades HUNITI GOLDOX, Mafe Moscoso & Helios (Ilyas) F. Garcés ens conviden a compondre un mosaic narratiu que aprofundeix en les viscositats del Mediterrani històric –aquest paisatge marí on per primera vegada es van perpetrar les ambicions colonials d’Europa i en el qual les aspiracions imperials d’Occident continuen manifestant-se– per a proposar projeccions especulatives cap a futurs posthumans.
En forma d’activacions sonores, performances i tallers comunitaris, aquesta trobada desitja alterar els enfocaments lineals per a entendre el Mediterrani com un territori de creació de món i de resistència.
programa
Divendres 5 d’abril
19:00h – La Escocesa
Presentació del cicle Marees Circulars. Trobades en cronopaisatges mediterranis
La comissària Chiara Cartuccia introduirà l’esdeveniment i conversarà amb HUNITI GOLDOX, Mafe Moscoso i Helios (Ilyas) F. Garcés, artistes i investigadores convidades al programa.
19:30h – La Escocesa
Laboratori “Topo Terra” – Conferencia-projecció per HUNITI GOLDOX
HUNITI GOLDOX presenta una conferencia-projecció que revela terrenys nous o ocults que fan o desfan geografies i la seva composició material i resistència. Situats en el marc d’un laboratori fictici, i en resposta a una petició dels futurs habitants de la Terra, els artistes han creat un arxiu de mostres digitals i físiques que recorreran a través de relats, projeccions de vídeo i diferents materials. La recerca de HUNITI GOLDOX sobre ecologia, mutació forçada i política de l’aigua dels últims 5 anys a Jordània, Tunísia, Alemanya i Albània guiarà els diferents punts de contacte en aquest viatge. Aquest marc oferirà perspectives sobre la interconnexió de les realitats ecològiques i geopolítiques, la intervenció i les seves violències inherents.
Aquesta sessió serà en anglès. S’oferirà transcripció escrita de la presentació en castellà a aquelles persones interessades.
20:30h – La Escocesa
Dj set
Sessió musical a a càrrec de Serahboo.m
Dissabte 6 d’abril
De 11: 00 a 13:30h – Museu Marítim de Barcelona
La mar en el museu. Ficció i reparació de les ferides líquides colonials – Taller per Mafe Moscoso y Helios F. Garcé
Si la mar mediterrània va ser un mitjà per a explorar i colonitzar altres territoris, de quina manera els relats colonials prenen forma a la Catalunya del segle XXI?, Quin lloc ocupa l’aigua dins del museu?, Quina història es conten i quins no?, Quins són els encreuaments entre la mar mediterrània i els processos colonials?, és possible trobar zones de resistència anti´-racista dins del Museu?
L’activitat es divideix en dues parts. En la primera, es farà un recorregut per algunes de les peces i objectes del museu. En la segona part, acudirem a la ficció especulativa amb la finalitat de dur a terme un experiment d’escriptura centrades en la mar mediterrània, en la possibilitat de la reparació de les ferides líquides colonials.
Taller en castellà.
bios
HUNITI GOLDOX és un duet d’artistes compost per Areej Huniti i Eliza Goldox. La pràctica de HUNITI GOLDOX explora com els sistemes polítics, les transicions i la violència estan afectant els cossos d’aigua i els paisatges. A través d’exàmens contextuals de realitats geopolítiques, històries orals marginades i mitologies, creen pel·lícules, vídeos, obres de realitat virtual, instal·lacions, converses, textos, a més de formats que poden involucrar diferents veus i éssers, com ara tallers, excursions i intervencions.
Mafe Moscoso treballa, investiga i escriu entre les cruïlles entre etnografia i ficció, des d’una perspectiva antiracista i transfeminista. Doctora en antropologia per la Universitat Lliure de Berlin, actualment és docent i investigadora a BAU. Forma part de Gredits, del Seminari Euraca i és comare del LAAV_ (Laboratori d’Antropologia Experimental Visual). Les seves línies de recerca principals són la memòria, el colonialisme i les migracions, l’aigua i la ficció etnogràfica. Ha escrit el llibre de ficció La Santita (Consonni, 2024), l’assaig Hostal Espanya, el gest allotjant, una etnografia allotjant (edit. Griffin, 2024), i el llibre de poesia Desintegrar l’encanteri. Versits anticolonials (2021), entre d’altres.
Helios (Ilyas) F. Garcés ha escrit en mitjans de comunicació i revistes crítiques com Diagonal, El Salto, La Marea, Ctxt o Tabula Rasa. Ha format part, com a militant, organitzador i formador, de diversos projectes polítics de lluita contra el racisme a l’Estat espanyol. És autor del llibre Religió vs. Revolució. Malcom X, musulmà de l’alliberament (Bellaterra, 2024).
Serahboo.m investiga i utilitza la imatge i el so com a forma de documentació creativa. Criada a Líbia i actualment establerta a Barcelona, les seves propostes generen espais en els quals crear consciències arrelades en forma de pensaments decoloniales, amb els objectius de recuperar les nostres pròpies narratives, combatre les ideologies dominants i crear identitats transculturals que es neguen a ser definides en el context repressiu actual.
Chiara Cartuccia és curadora i investigadora radicada a Londres. Actualment participa en una investigació a llarg termini sobre la Mediterrània com a geografia inventada/inventiva, centrant-se en les ramificacions del mediterrani(s) pràctic(s) en contextos euromediterranis. Chiara és cofundadora i directora de la plataforma editorial i curatorial basada en la investigació EX NUNC. És curadora visitant 2022/24 a UNIDEE / Fondazione-Pistoletto, on va iniciar i cura el projecte de recerca biennal Ni a terra ni al mar.
Marees Circulars. Trobades en cronopaisatges mediterranis sorgeix d’una col·laboració entre La Escocesa i els Programes de Residència UNIDEE a Cittadellarte-Fondazione Pistoletto i forma part del bienni de recerca “Ni a la Terra ni al Mar”, un projecte que explora els riscos i les possibilitats inherents a la imaginació geogràfica mitjançant una visió pluralista i anàlisi col·lectiva de les complexitats de la Mediterrània.