Guanyadora del Premi Bosch Aymerich
L’artista Julia Spínola guanya el Premi d’Escultura amb la seva obra “Vis.”
La decisió del Jurat s’ha pres per unanimitat. L’obra premiada, escollida entre un total de 152 presentades, és un conjunt de tres escultures realitzat per ser exposat a la Fundació Miró l’any 2020.
L’artista Julia Spínola (Madrid, 1979) és la guanyadora de la segona edició del Premi d’Escultura Fundació Bosch Aymerich, amb l’obra “Vis.”, exposada a l’Espai 13 de la Fundació Miró de Barcelona l’any 2020, en el marc del cicle d’exposicions Gira tot gira.
L’artista va rebre el Premi de mans del Jurat, en un acte celebrat el 13 de novembre a Barcelona, que va comptar amb la presència de l’artista basc Sergio Prego, guanyador de la 1a edició, autor de la peça escultòrica amb la que a partir d’ara es farà entrega del guardó.
A la seva obra Vis., Julia Spínola va concebre una instal·lació formada per un conjunt de 3 escultures tubulars, acompanyades d’una il·luminació molt forta i uniforme, a més d’una sèrie de motius gràfics serigrafiats aplicats sobre les parets de l’espai. Les escultures, instal·lades en el perímetre de la sala, deixaven l’espai central desocupat, funcionant com punts de referència que feien visible, sensible, l’espai central. El visitant, en arribar a l’espai, es trobava immers en ell, apropant-se i allunyant-se dels elements escultòrics en una mena de moviment zoom-in i zoom-out.
Valoració del Jurat
Sobre Vis., el Jurat ha valorat especialment “la potència d’aquesta proposta escultòrica en la seva relació amb l’espai arquitectònic en el qual s’instal·la, on l’espai passa a formar part de les peces, i aquestes, al seu torn, s’integren a l’espai. Aquesta acció desdibuixa la frontera entre contenidor-contingut, i construeix una nova realitat espacial que permet, a qui s’apropa a l’obra, decidir la seva forma d’estar-hi. Destaca també la relació amb el material, la llum i l’ús del temps com un element més dins l’escultura, sumat al treball al voltant del pes, la gravetat, els suports i la tensió. Tot per aportar una particular experiència que amplia el nostre espectre perceptiu i motriu”.
La trajectòria de l’artista guanyadora
El treball de Julia Spínola es desenvolupa especialment en l’àmbit de l’escultura. Entre les seves exposicions més recents, individuals i col·lectives, destaquen les produïdes per al centre d’art contemporani CRAC Alsace, a França, la Galeria Ehrhardt Flórez de Madrid, el Museo Artium de Vitoria, l’Espacio Artiatx de Bilbao, el Centro Federico García Lorca de Granada, el Museo Patio herreriano de Valladolid, el CaixaForum de Barcelona o l’Academia de España / Fondazione Baruchello a Roma. La seva obra està present a les col·leccions del Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía i el Museu d’Art Contemporani de Barcelona, entre altres.
Èxit de convocatòria, amb 152 obres inscrites
Un total de 152 obres optaven al Premi en aquesta 2a edició, d’artistes individuals i també col·lectius d’artistes provinents de bona part del territori estatal, destacant especialment pel nombre d’obres inscrites Catalunya, Madrid, València i Andalusia.
Singularitat del Premi i Jurat de primer nivell
Amb el Premi d’Escultura, reconeixem i recuperem per al present l’esforç de la generació d’arquitectes a la qual va pertànyer el nostre fundador, l’arquitecte Josep Maria Bosch Aymerich, que va promoure la integració de l’escultura en els seus projectes, dotant-la d’un nou estatus en relació a l’àmbit urbà.
El Premi es distingeix pel seu caràcter anual, l’elevada dotació econòmica de 30.000 € (que el situa al capdavant dels premis d’escultura que es donen actualment al nostre país) i el fet que la Fundació no es queda amb l’obra premiada, de forma que l’import es destina íntegrament al/la artista guanyador.
El Jurat d’aquesta 2a edició ha estat integrat pels mateixos membres de l’edició anterior, per contribuir així a la consolidació dels objectius del Premi. Ainhoa Grandes, Presidenta de la Fundació MACBA i presidenta del Jurat; Ana Vallés, Presidenta de Sorigué i de la Fundació Sorigué; Nimfa Bisbe, Directora de la col·lecció d’art contemporani de la Fundació La Caixa; Asier Mendizabal, artista i professor d’escultura a la KKH, Royal Institute of Art d’Estocolmo i Andrés Escarpenter, patró de la FBA.