Diàlegs amb Guadalupe Nettel i Marta Sanz
Així com els antics alquimistes pensaven que el plom es podia transmutar en or, hi ha un tipus de literatura que s’entesta a convertir el dolor –sigui físic o emocional– en art. Guadalupe Nettel, finalista de l’International Booker Prize, presentarà una breu conferència inèdita per desenvolupar el temps i compartir alguns exemples d’autors i autores que, segons ella, ho han aconseguit.
A continuació, conversarà amb l’escriptora Marta Sanz, també impecable a l’hora de sondejar la subliminalitat i la intimitat dels seus personatges, per continuar indagant plegades les formes artístiques en què metamorfosa el dolor.
Guadalupe Nettel (Ciutat de Mèxic, 1973) és autora d’El huésped (finalista del Premi Herralde de Novel·la 2005), Pétalos y otras historias incómodas, El cuerpo en que nací, Después del invierno (Premi Herralde de Novel·la 2014), La hija única (finalista del Premi Booker Internacional 2023) i Los divagantes, publicades a Anagrama, com també El matrimonio de los peces rojos (Premi Internacional de Narrativa Breu Ribera del Duero). Els seus llibres s’han traduït a més de vint llengües i han obtingut diversos guardons internacionals.
Marta Sanz (Madrid, 1967) és doctora en Filologia i docent a l’Escola d’Escriptors. Ha publicat novel·les, contes, assaigs i poemes, com ara Los mejores tiempos (Premi Ojo Crítico de RNE en 2001), Susana y los viejos (finalista del Premi Nadal 2006), Daniela Astor y la caja negra (premis Tigre Juan, Cálamo-Otra Mirada i Estado Crítico), Farándula (Premi Herralde, 2016) i Persianas metálicas bajan de golpe (Anagrama, 2023), entre d’altres. La seva poesia completa es recull amb el títol Corpórea, i destaquen els seus assaigs No tan incendiario, Monstruas y centauras (Premi CEGAL 2018) i Enciclopedia secreta. Col·labora amb El País i la Cadena SER, ha participat amb relats en volums col·lectius i ha obtingut el Premi Vargas Llosa-NH.