agenda

Taller 16mm Revisant el Territori ›› Estètiques Obsolescents com a Formes de Resistència

Un taller de cinema experimental en 16mm amb Yago Alcover de Crater-Lab
30, 31 de gener i 1 de febrer a Hangar

Les possibilitats creatives dels dispositius fílmics fotoquímics estan lluny de la seva pretesa obsolescència. No sols això, sinó que, a més, des de la seva dimensió matèrica i els seus vincles, ens poden servir per a proposar altres mirades i altres experiències allunyades del nostre contacte permanent amb les imatges en moviment. Lluny del que pogués semblar sovint en la contemporaneïtat, els formats analògics no tenen una finalitat merament estètica, sinó que els dispositius cinematogràfics i fotoquímics ens serveixen i proporcionen unes limitacions que habiliten unes possibilitats específiques i úniques al/la cineasta en l’acte de filmar/crear.

En el taller s’exploraran les múltiples possibilitats durant la filmació en 16mm: des del camp visual i seqüencial, fins a les diferents possibilitats d’escriptura estructural i els diversos paràmetres i rangs espacials i temporals que la cambra Bolex ofereix per a afrontar tant el planificat com l’inesperat, que sovint juga un paper determinant en treballar amb tècniques analògiques per la seva irreversibilitat. Després de la filmació, es treballaran les enormes possibilitats que ofereix el revelat artesanal i experimental, obrint-se un món estètic en el qual les possibilitats de (d-)efectes i/o errors (controlats o no) ens sorprenguin amb les seves imatges imprevistes.

Aquest taller tracta de reflexionar de manera teoricopràctica sobre les transformacions en el territori immediat que envolta al laboratori i el centre d’arts Hangar, que representen la manera en què es manifesten algunes de les maneres de poder i transformació més violentes que sofrim de manera més immediata i plausible: les modificacions urbanístiques. Abordarem el cinema analògic com un aparell que manté multitud de potencialitats des de variades perspectives, tant com element creatiu, com a eina política i com a dispositiu resistent. Veient els processos d’escriptura, filmació, revelat i finalment la projecció, volem descobrir la manera en què es manifesten els conceptes de control i atzar que ens autoimposem durant els processos de creació en treballar amb cinema analògic i com, després, tot això resulta en una experiència d’espectadori fora del comuna.

L’objectiu o resultat final del taller serà la creació d’una pel·lícula col·lectiva, a partir d’exercicis d’observació i expressió dividits en diferents grups de treball que se centraran en diferents formes d’aproximació al conflicte que comporten les transformacions urbanístiques i com podem enfrontar-les amb una de les nostres millors armes: la representació amb imatges en moviment.

Sessió 1: Teoria i visionat
El dispositiu cinematogràfic.
La imatge fotoquímica.
Aproximacions a l’espai i el territori al cinema experimental.
Obres de Referència.

Sessió 2. Filmació
La càmera i l’escriptura d’imatges.
Formes d’escriptura visuals i seqüencials.
Estructures, previsions, improvisacions.

Sessió 3. Revelat
El Laboratori Fotoquímic
Receptes per a l’experimentació.
Preparar la projecció.

A qui va dirigit:
Dirigit a artistes, cineastes, estudiants i qualsevol persona interessada en la creació d’imatges en moviment, la materialitat fílmica i els processos artesanals de creació i experimentació cinematogràfica.

Què fa falta portar de casa:
Crater-Lab subministrarà tots els materials i dispositius necessaris per a la filmació, el revelat, l’edició i la projecció.

Durada: 12 hores
Dates i horari: 30 de gener de 18:00h a 21:00h, 31 de gener de 17:00h a 20:00h, 1 de febrer de 18:00h a 21:00h.
Preu: 50€ públic general / 25€ Amigues Hamaca opció 2
Lloc: Hangar (tallers Antigues oficines). C/ Emilia Coranty 8-16, Barcelona.

→ INSCRIPCIONS
Yago Alcover Pujol és un cineasta, docent, investigador i músic nascut a Barcelona en 1984. Actualment es troba desenvolupant la seva tesi doctoral a la Universitat Pompeu Fabra centrada en el desenvolupament de recerques a través de pràctiques fílmiques analògiques en la contemporaneïtat. És membre de la Junta Directiva del Crater-Lab des de l’any 2019. Com a cineasta, les seves pràctiques es mouen des de les pràctiques experimentals sobre l’arxiu, la recerca amb emulsions artesanals, les pràctiques experimentals en formats de cinema sense càmera i més recentment el cinema expandit. Ha realitzat diversos curtmetratges i peces audiovisuals en col·laboració amb altres artistes de diferents camps. Alguns dels seus treballs es troben en distribució dins del catàleg d’Hamaca.

Crater-Lab és un laboratori de creació / producció / experimentació i projecció cinematogràfica independent, autogestionat per artistes i cineastes. El seu objectiu és impulsar la producció d’un cinema artesanal en suport fílmic, enfocat a generar les bases materials per a crear i experimentar en tots els seus processos (filmació, revelat, copiat, animació, intervenció plàstica, projecció, etc). La filosofia de Crater-Lab se centra en poder produir cinema lliurement, ser independents, autosostenibles, fer i ser una comunitat cinematogràfica, secundar i fer visible obres de nous i consolidats cineastes, ser una plataforma de projecció, intercanvi de materials i coneixements, estimular la formació de noves generacions que puguin vincular-se de manera diferent amb el cinema, crear vincles de col·laboració amb altres col·lectius afins, i fonamentalment generar tots els mitjans per a la creació en suport fílmic, com a acte de resistència, i contribuir de manera activa a la seva continuïtat en un àmbit creació lliure i d’experimentació.

Aquest taller pertany al programa #HamacaAprèn > amb_artistes2023 | 4 cartes d’amor.

Taller 16mm Revisant el Territori ›› Estètiques Obsolescents com a Formes de Resistència
Amb el suport de:
En col·laboració amb: