agenda

With or Without Magical Duty

Assenyalant la tensió entre l’esperança i la decisió, entre els rols percebuts i l’agència personal, With or Without Magical Duty (Amb o sense deure màgic) reuneix una selecció d’obres de l’artista dominicanaLizette Nin que tracten el cabell i, en particular, el significat cultural del cabell de les dones negres.

A través d’una varietat de mitjans –incloent-hi vídeo, dibuix, gravats i escultura– Lizette examina com el cabell pot actuar com un lloc de memòria, identitat i resistència. Col·lectivament, aquestes obres destaquen les històries personals, el simbolisme i els rituals comunitaris que connecten les tradicions del cabell negre amb les històries negres.

En el seu vídeo Bajar con Trenzas, Lizette parteix dels rituals íntims de l’ensinistrament del cabell per explorar la identitat, la bellesa i la comunitat negres. El títol del vídeo, argot dominicà per referir-se al trenar-se els cabells, porta capes de significat que evoquen orgull, autorepresentació i un sentiment de pertinença.

L’exposició pivota al voltant d’aquesta obra de vídeo, que presenta a Lizette juntament amb dues altres dones negres (Agnes Essonti Luque i Sadia Wales) mentre es trenquen els cabells i comparteixen històries personals. Aquí, Lizette demostra que el trenar, i l’acte de trenar, és molt més que un adorno. És una pràctica heretada, transmesa a través de generacions; reforça els vincles i reafirma la comunitat. En el vídeo, mitjançant les seves accions compartides i converses, les dones revelen com el cabell es converteix en un lloc de memòria; com modela les seves identitats, històries, connexions amb la terra i entre elles mateixes.

Amb aquesta obra, Lizette revisita la mirada imposada per la fotografia de l’època colonial, especialment els retrats de dones negres fetes sense el seu consentiment – imatges robades utilitzades per retratar l’“altre”. En fer-ho, ofereix un contrapunt a aquesta història, situant el cabell negre i la cura de la bellesa com actes d’agència i afirmació cultural.

Juntament amb Bajar con Trenzas, Lizette Nin presenta una sèrie d’altres obres que reflexionen sobre el significat cultural i simbòlic del cabell. Dues impressions coincidents, Keep Seeds in Hair (Remastered), representen plantes creixent de trenes – en referència a les llavors portades al cabell dels pobles esclavitzats com a mitjans vitals per preservar les plantes i els aliments de les seves terres d’origen. Aquestes imatges parlen de la resistència i l’adaptabilitat de les cultures desplaçades, on el creixement es converteix tant en un fet literal com metafòric.

Una nova sèrie de dibuixos, Hair Landscapes, articula els paral·lelismes entre la repetició de les trenes i l’acte de dibuixar. Aquestes obres meditatives exploren les traces deixades pel cabell, no només com a restes d’existència humana, sinó també com a símbols entrellaçats amb històries de ritus i resistència.

Per completar l’exposició, l’obra escultòrica Jewels of the Crown incorpora elements del propi cabell de Lizette. L’obra examina els significats múltiples del terme “corona”, des del símbol del poder colonial fins a la majestuositat quotidiana de la dona negra.

Posant en qüestió la dominància dels estàndards de bellesa occidentals i ressaltant la riquesa i diversitat del cabell negre, la seva obra reivindica espai per a les narratives i estètiques de les dones negres. Així, demana a l’audiència que rebutgi les definicions estretes de bellesa i reconegui la importància cultural de les tradicions de cura del cabell negre. Mitjançant aquesta exploració, With or Without Magical Duty reflexiona sobre la tensió entre les expectatives socials i l’agència personal, afirmant el dret de Lizette a abraçar, rebutjar o redefinir aquests rols segons els seus propis termes

With or Without Magical Duty
Amb el suport de:
En col·laboració amb: