agenda

einXs Pro

El col·lectiu orbital einxs presenta einXs Pro, un programa dividit en 3 blocs que fa un pas més enllà per aprofundir en la professionalització i la creació de comunitat entre artistes i agents de la cultura digital. Aquesta nova línia d’activitats, comissariat per Merche Blasco,  ha estat pensada com un espai d’intercanvi i creixement, que posa en relació creadores locals amb artistes internacionals, generant contextos que afavoreixen la transferència de coneixement horitzontal i l’enfortiment del teixit cultural digital.

Un dels objectius fonamentals d’einXs pro és nodrir un ecosistema artístic local més sòlid, divers i connectat, afavorint la creació de vincles que vagin més enllà d’un moment concret. Per això, les trobades es documenten amb relatories i materials digitals accessibles que permeten que el coneixement compartit durant les sessions pugui continuar circulant i inspirant altres processos.

einXs pro també treballa per garantir que aquest espai sigui realment inclusiu, tenint en compte les barreres estructurals que dificulten l’accés a la tecnologia i a les eines digitals. Amb tot això, einXs pro vol ser una plataforma per imaginar altres tipus de tecnologies i altres formes de relació amb elles, reivindicant que la creativitat digital també pot ser un lloc d’afecte, de resistència i de transformació col·lectiva.

Aquest espai és una invitació a pensar que la tecnologia no és un destí inevitable, sinó un espai de creació, qüestionament i transformació.

 

— Transduccions: Cos – Interfície: Eli Gras i Viola Yip
Del 3 al 7 de novembre
Amb Eli Gras i Viola Yip

Eli Gras i Viola Yip són artistes que exploren formes corporitzades de composició i interpretació en la música electrònica i electroacústica. La seva pràctica parteix de la creació de dispositius que es relacionen íntimament amb l’expressivitat del cos, cultivant un diàleg continu entre gest i tecnologia. En aquesta trobada, les fronteres es dissolen: el cos es transforma en extensió de la màquina i la màquina adquireix ressonància corporal.

Aquests sistemes híbrids, alhora físics i virtuals, generen espais on l’escolta s’expandeix i on performers i dispositius es co-transformen.

Formació 1 – Infinit piezo
Amb Eli Gras
Data: 3 i 4 de novembre
Hora: de 18 a 20.30 h
Espai: Antigues oficines, Hangar (Porta T)
Inscripcions aquí

En aquest taller, explorarem les infinites possibilitats del micròfon de contacte piezoelèctric, un sistema senzill i efectiu d’amplificar objectes sonors mitjançant la captació de les seves vibracions.

Per fer-ho, construirem els nostres propis micròfons fent servir, eines, soldador, cables i els micròfons, descobrirem maneres de fixar-los i amplificarem els objectes sonors que més tard construirem, reciclant i convertint materials de tota mena en fonts sonores, cercant la manera de què qualsevol element productor de so, amb o sense caixa de ressonància, sigui amplificant, investigant les cadenes de conducció de les vibracions sonores dels diferents materials en contacte.

Materials:
Al taller hi haurà ja alguns materials, però és important que les participants aportin qualsevol mena de materials de reciclatge, petits mobles, metalls, fustes, filferros de qualsevol mena, materials de decoració lumínica (llumetes…), fregalls, llaunes, objectes de cuina… A tenir en compte que sona millor i és més fàcil treballar amb fusta i metall, tot i que els plàstics, com les ampolles, són interessants i útils.

Formació 2 – Sons inflables: electrònica entre aire, matèria i espai
Amb Viola Yip
Data: 5 i 6 de novembre
Hora: de 18 a 20.30 h
Espai: Antigues oficines, Hangar (Porta T)
Inscripcions aquí

Aquest taller és una proposta de construcció d’instruments que explora l’aire com a mitjà que connecta el món digital i l’analògic. A través de la creació d’estructures inflables, el control de la pressió de l’aire en espais flexibles i la captació de dades en sistemes basats en aire, investigarem la relació complexa entre aire, cos, matèria i espai mitjançant l’electrònica.

Performance amb Eli Gras i Viola Yip
Data: 7 de novembre
Hora: 20 h
Espai: Sala Ricson, Hangar
Entrada lliure

Eli Gras oferirà un concert d’improvisació de proximitat, una proposta de música experimental “artesanal”, creada in situ sense ús d’ordinador, on els materials reciclats, els enginys acústics i electroacústics i el bricolatge creatiu generen paisatges sonors i visuals únics.

Viola Yip ens presentarà Liminal Lines, una performance de música electrònica en directe amb un instrument portàtil creat per l’artista mateixa, en forma de vestit fet de cables d’àudio. A través dels seus moviments corporals, Viola Yip activa connexions i modula senyals sonors, creant una coreografia entre so i cos.

El resultat és una interacció performativa complexa entre cos i màquina, que dona lloc a textures sonores en constant evolució.

— Biofonies: Escolta Interespècies: Arquea Colectiu i Felicity Mangan
De l’1 al 5 de desembre
Amb Arquea Colectivo i Felicity Mangan

Com diu Annea Lockwood, en submergir-nos en el so emergeix una connexió visceral que ens recorda que estem profundament entrellaçades, i que com més sentim aquesta connexió, més conscients i generoses poden ser les nostres accions envers l’entorn que ens envolta.

Les artistes aquí reunides ens conviden a aquesta escolta profunda: una escolta atenta als ecosistemes que ens envolten, cultivada des del respecte, la curiositat i l’obertura. La seva pràctica ens apropa a altres éssers i ens ajuda a qüestionar les formes colonials i extractivistes amb què, tantes vegades, ens hem relacionat amb la vida no humana.

A través dels seus treballs s’obren possibilitats de trobada amb aquestes ecologies des de l’afectiu, el simbòlic i el relacional, com ens recorda Marzia Matarese. Aquesta escolta ens ofereix una manera d’estar al món, de tenir cura i deixar-se transformar per allò que ressona més enllà de nosaltres mateixes.

Formació 1 – Esdevenir paisatge. Cultivar l’escolta d’assemblatges multiespècie
Amb Arquea Colectivo
Dates: 1 i 2 de desembre
Hora: de 18 a 20.30 h
Espai: Antigues oficines, Hangar (Porta T)
Inscripcions aquí

Durant dos dies, obrirem un espai col·lectiu d’exploració i creació amb la intenció d’imaginar noves formes d’escolta més enllà de l’humà. El taller proposa una immersió en la construcció de micropaisatges multiespècie que acullen petites ecologies híbrides i mutants, compostes per organismes espontanis, matèria orgànica en descomposició o recomposició, dispositius electrònics, sensors i micròfons. Aquests elements ens permetran capturar i traduir senyals de l’entorn en estímuls elèctrics, modulació analògica i so.

Formació 2 – Poly’bioritmes – Gravar i compondre música amb enregistraments de camp i sons trobats
Amb Felicity Mangan
Dates: 3 i 4 de desembre
Hora: de 18 a 20.30 h
Espai: Antigues oficines, Hangar (Porta T)
Inscripcions aquí

Un taller de dos dies centrat en la gravació i composició amb enregistraments de camp (field recordings) i sons trobats, amb un èmfasi especial en l’escolta d’altres espècies.

Performance amb Arquea Colectivo i Felicity Mangan
Data: 5 de desembre
Hora: 20 h
Espai: Sala Ricson, Hangar
Entrada lliure

Arquea Colectivo oferirà una performance audiovisual experimental on la imatge i el so emergeixen d’assemblatges d’organismes i paisatges multiespècie i Felicty Magan, una peça electroacústica en directe que combina enregistraments de camp i síntesi sonora per crear paisatges sonors vius, entre el real i l’imaginat. Una experiència auditiva que obre l’escolta a formes de vida sovint invisibilitzades o silenciades.

— Cartografies Sonores Expandides: Maguette Dieng (Mbodj) i Yara Mekawei
Del 9 al 12 de desembre
Amb Maguette Dieng (Mbodj) i Yara Mekawei

Yara Mekawei i Maguette Dieng s’endinsen en les identitats sonores de ciutats que mai deixen de transformar-se, territoris on cada vibració s’entrellaça amb els corrents socials, polítics i culturals que travessen aquests espais.

Les seves pràctiques ens conviden a escoltar amb atenció expandida: ja sigui en forma de tallers que s’obren a l’escolta comunitària dels paisatges urbans, o en la creació de vastos arxius que preserven la ressonància de la ciutat a través d’una materialitat en metamorfosi constant. Per a Yara, aquestes ressonàncies urbanes sintetitzen tant memòria com crítica: “Cada element arquitectònic, cada elecció de materials, tenia una signatura sonora distintiva que encapsulava l’essència del Caire. Els sons que abans eren vibrants ara ressonen com a fantasmes, assetjant la memòria col·lectiva dels residents del Caire”.

A través d’aquesta escolta atenta, ambdues artistes ens mostren com els sons revelen el seu potencial creatiu i narratiu, i com estratègies polítiques ocultes i desequilibris econòmics queden inscrits en la mateixa textura d’aquests tapissos urbans.

Formació 1 – Creació sonora a partir de partitures experimentals
Amb Maguette Dieng
Data: 9 de desembre
Hora: de 16 a 20 h
Espai: Antigues oficines, Hangar (Porta T)
Inscripcions aquí

En aquesta formació volem generar un llenguatge híbrid entre tecnologies humanes i digitals. Traduir idees, especulacions i objectes en llenguatge sonor gràcies a eines digitals. La idea principal d’aquestes sessions és poder interpretar partitures individuals de forma col·lectiva i imaginar altres formes de narració i d’estructura sonora, més obertes i creatives.

Formació 2 – Veus en traducció. Llinatges poètics com a mapes sonors
Amb Yara Mekawei
Dates: 10 i 11 de desembre
Hora: de 18 a 20.30 h
Espai: Antigues oficines, Hangar (Porta T)
Inscripcions aquí

Aquest taller és una exploració immersiva i col·laborativa del llenguatge, la memòria i el so. Convida les participants a connectar amb el seu patrimoni lingüístic personal —no com un objecte fix o acadèmic, sinó com un material sonor viu i palpitant.

A través de la veu, la poesia i fragments parlats extrets d’arrels ancestrals, familiars o emocionals, investigarem com les paraules porten molt més que significat: contenen ritme, silenci, respiració i història. Aquestes traces vocals es convertiran en la base per crear paisatges sonors íntims utilitzant tècniques electròniques accessibles.

Performance amb Maguette Dieng i Yara Mekawei
Data: 12 de desembre
Hora: 20 h
Espai: Sala Ricson, Hangar
Entrada lliure

“The Shrine” de Yara Mekawei és un viatge sonor transcendental inspirat en el misticisme sufí i en les pedres precioses de la saviesa d’Ibn ‘Arabi. Aquesta performance immersiva en directe entrellaça so, filosofia i revelació divina, i convida el públic a explorar l’essència de l’existència.

I també, “pxrtxtxrx” de Maguette Dieng, una sesió sonora que interpretará partirures experimentals creades en el taller d’einXs Pro.

einXs Pro
Amb el suport de:
En col·laboració amb: