fe sense obres morta és, d’Albert Serra
El Museu Tàpies organitza un cicle de projeccions per presentar a la ciutadania fe sense obres morta és, la nova producció cinematogràfica d’Albert Serra, que ret homenatge a la figura i l’obra d’Antoni Tàpies. Aquesta iniciativa neix de la voluntat del museu d’incidir en la difusió del llegat tapià a través de mirades contemporànies i indisciplinades, capaces de generar nous relats a partir de la seva obra. La proposta s’inscriu en una línia de programació que aposta per l’experimentació i el diàleg entre llenguatges artístics diversos.
En aquest context, Serra —cineasta, productor i guionista reconegut internacionalment per una trajectòria marcada per la llibertat formal i la radicalitat conceptual— ha acceptat el repte de fer una aproximació personal, lliure i intransferible a l’univers de Tàpies. El resultat és un film que no pretén explicar ni interpretar, sinó suggerir, invocar, emocionar. Una peça oberta i sensorial que aposta per l’evocació poètica més que no pas per la representació directa.
Amb fe sense obres morta és, Serra s’endinsa en els territoris més íntims i espirituals de la producció de Tàpies, explorant-ne els límits matèrics, la càrrega simbòlica i la densitat filosòfica des d’una mirada pròpia, insubornable i sempre provocadora. El film fuig de la narració convencional per construir una experiència immersiva que dialoga amb el pensament i l’estètica de l’artista, tot subratllant-ne la vigència, la complexitat i la força transformadora. Aquest projecte audiovisual és, doncs, molt més que un retrat o un exercici d’interpretació: es tracta d’una proposta artística autònoma que, partint de l’univers tapià, en desvela dimensions ocultes o inesperades. És també una invitació a acostar-se a Tàpies des de noves perspectives, a través del llenguatge cinematogràfic com a espai de reflexió i experimentació.
Amb aquest cicle de projeccions, el Museu Tàpies referma el seu compromís amb la creació contemporània i amb la revisió crítica de l’obra d’Antoni Tàpies, fomentant trobades entre generacions, disciplines i sensibilitats artístiques diverses.
Fitxa tècnica:
fe sense obres morta és
Albert Serra, Catalunya, 2025. DCP, VC, 52 min.
Albert Serra. Llicenciat en Filologia Hispànica i Literatura Comparada per la Universitat de Barcelona, és considerat un dels directors de cinema contemporanis més destacats a escala internacional. Debuta internacionalment amb Honor de cavalleria, estrenada a la Quinzena dels Realitzadors del Festival de Canes de 2006 i considerada una de les millors pel·lícules de l’any per la prestigiosa revista francesa Cahiers du Cinéma. El 2009 torna a Canes amb El cant dels ocells, seleccionada i guardonada en diversos festivals internacionals. També ha dirigit projectes per a museus: Els noms de Crist, presentat a l’exposició del MACBA Esteu a punt per a la televisió? (2010) i El Senyor ha fet en mi meravelles, per a l’exposició Totes les cartes del CCCB. L’any 2013 escriu i dirigeix la pel·lícula Història de la meva mort, guardonada amb el Lleopard d’Or al Festival de Locarno i considerada una de les millors pel·lícules de l’any per The New Yorker, reconeixements que el situen en el panorama cinematogràfic mundial. El 2016 presenta La mort de Lluís XIV, que rep el Premi Jean Vigo i obté set nominacions als premis Gaudí. El 2019 torna al festival de Canes amb Liberté, una obra sobre els llibertins expulsats de la cort puritana de Lluís XVI amb la qual guanya el premi especial del jurat. El 2022 dirigeix Pacifiction, un thriller hipnòtic rodat a la Polinèsia Francesa. S’estrena al festival de Canes, on competeix per la Palma d’Or, és triada millor pel·lícula de 2022 segons Cahiers du Cinéma, guanya el Premi Louis Delluc i obté nou nominacions als premis César.
