Gestos. Filmoteca Georges Didi-Huberman
3_Sessió Gestos
Dijous 29 de maig, 19h – Sala Chomón
«Un duende [que] sube por dentro desde la planta de los pies…»
Els gestos són molt antics: són els nostres propis fòssils en moviment. Aby Warburg en va estudiar les pervivències en les formes visuals, així com els canvis de significat en la història. Tanmateix, aquests moviments —grans reptes per a l’escultura— vehiculen els nostres desitjos. Són la connexió entre l’energia del pathos i la de la forma. El duende segons García Lorca va ser un model per a la intensitat que ja va qüestionar Goethe, amb el nom de «demoníaca», i també Nietzsche en relació amb la tragèdia grega. En generar aquesta intensitat, els gestos fan que l’aire giri sobre si mateix, cosa que crea una dansa dels cossos amb l’«aire commogut».
Projecció:
Retour à la rue d’Éole – Six peintures populaires, Maria Kourkouta, 2013, 14’
Intermède, Maria Kourkouta, 2022, 24’
Conversa entre Maria Kourkouta i Fran Benavente
Maria Kourkouta, cineasta, editora i productora, nascuda a Grècia (1982). Després d’estudiar història, es va traslladar a París on va estudiar teoria del cinema. Fa pel·lícules des de 2010, principalment en suport de 16mm. Després del seu curtmetratge “Return to Aeolus street” el 2014 (Premi Arte al millor curtmetratge europeu al Festival de Oberhausen), va co-dirigir el 2016 el seu primer llargmetratge amb la poeta Niki Giannari, “Spectres are haunting Europe” (Millor documental internacional al Festival de Jihlava). Ha estat membre actiu dels laboratoris de cinema autogestionats francesos L’Etna i L’Abominable durant més de deu anys.
Fran Benavente és professor agregat dels estudis de Comunicació Audiovisual i professor del Màster Oficial en Estudis de Cinema i Audiovisual Contemporanis a la Universitat Pompeu Fabra. També és el coordinador del grup de recerca CINEMA (Col·lectiu d’Investigació Estètica dels Mitjans Audiovisuals) dins del Departament de Comunicació de la mateixa universitat.
És autor del llibre El héroe trágico en el western (Athenaica, 2017) i coeditor del volum Poéticas del gesto en el cine europeo contemporáneo (Intermedio, 2013). Col·labora en projectes d’anàlisi i divulgació de l’audiovisual i desenvolupa una activitat crítica i docent en l’àmbit de la història i teoria del cinema.
