agenda

El Començament de la Memòria - Mayssa Fattouh

Souvenir
Opening 6 Maig 2025 a les 19:00 hs.
Del 7 al 20 de maig 2025
obrim amb cita prèvia:
espai.souvenir@gmail.com
www.espaisouvenir.com

Performance sonora amb Tom Chant – 06.05.2025, 19.30h

Taller culinari i relats orals (RSVP necessari) – 12.05.2025
Inscripció: espai.souvenir@gmail.com – mayssa.f@gmail.com

Des dels primers murmuris de la humanitat i els ritus antics, fins a les eines que modelem amb les mans i les llars que construïm amb la terra, les pedres ens han acompanyat.
Han portat la nostra memòria, tant humana com geològica, i han estat en silenci als fonaments de tot allò que hem anomenat història. Són portadores del lent pas del temps, amb una gravetat que mai no és indiferent, encara que així ho sembli. La seva presència és un registre de la nostra existència, com a primeres i darreres testimonis.

Quietes, però mai realment mudes, les pedres ressonen. El silenci absolut, després de tot, pertany al buit, a les regions més enllà de la nostra atmosfera; la terra, fins i tot a la quietud, vibra.
La pedra és viva. Escolta, guarda, transforma.

L’animisme ens recorda que la matèria mai no és només matèria, sinó una comunió de relacions.
Ibn Arabi, filòsof sufí andalusí, l’anomena tajalli: la manifestació d’allò diví o metafísic en cada forma, fins i tot en un còdol. Per ell, tot parla, i escoltar la pedra és participar en aquest desvetllament.

El Començament de la Memòria és el primer gest que he fet per traçar una cartografia personal a través de la pedra. És, en cert sentit, una meditació íntima — filosòfica, política, metafísica. Però roman oberta, com tot veritable recipient ha de ser: porós i generós. Rep altres històries amb l’esperança de donar-los recer, i les escolta de tornada.

Part pedra, part ocarina, part cova o cofre de desitjos, aquesta instal·lació ceràmica variable s’ofereix com a possible lloc per comptar i conservar. Una càmera per a veus, somnis, sons, vides petites i objectes preats, cadascun portat fins aquí, cadascun sostingut. A les parets d’argila habita l’espai per a la ressonància, la respiració i l’esdevenir; una tensió continguda entre la intimitat i la violència, allò domèstic i el desarrelament.

El medi no és una coincidència: l’argila posseeix un significat simbòlic com a memòria, metamorfosi i terra. En contextos de colonialisme, l’argila esdevé un material de resistència i reparació,
entrellaçada amb el cos, la terra i la identitat. Afirma la presència davant de l’intent d’esborrat, i dóna forma a una continuïtat fins i tot quan la llar ja no hi és.

El títol va ser pres prestat d’una cançó de Laurie Anderson de l’àlbum Homeland, que va arribar a mi després del desenvolupament del genocidi en curs a Palestina, la realitat insuportable del qual va donar origen a aquesta obra.
Aquí, una de les lectures de la pedra és la d’un símbol de resistència – recollida de la terra i llançada amb fúria davant de la precisió estèril d’un exèrcit robotitzat.

On no hi ha cor, la pedra parla.

Contrari a l’expressió “tenir un cor de pedra”, és la pedra, en aquest cas, la que guarda la tendresa de la terra, la ruptura de l’exili, el dol del desplaçament.

En aquesta primera iteració, el músic Tom Chant és convidat a habitar l’obra ia oferir so a canvi, amb una composició inspirada d’una de les històries que li va ser confiada, deixant que ressò trobi ressò i que l’esquerda s’altera. La seva presència no és només sonora, sinó relacional: escolta, canalitza, cuida la ressonància.

Paral·lelament a la instal·lació, Fattouh durà a terme un taller culinari al voltant d’una recepta tradicional de la Mediterrània, transmesa de generació en generació i preparada col·lectivament, que estarà acompanyada de lectures de textos i relats orals.

Mayssa Fattouh desenvolupa una pràctica curatorial i multidisciplinària que explora les interseccions entre la memòria, els imaginaris col·lectius, les preocupacions mediambientals i el comportament social, cosa que ella descriu com una pràctica de la cura col·lectiva.

Tom Chant és saxofonista i compositor, originari de Londres i resident a Barcelona.
Es dedica principalment a la música d’improvisació lliure, un camp on ha treballat durant més de 30 anys.

El Començament de la Memòria - Mayssa Fattouh
Amb el suport de:
En col·laboració amb: