Infàncies (2). Filmoteca Georges Didi-Huberman
6_ Sessió Infàncies (2)
Dimecres 18 de juny, 18h – Sala Laya
Amb l’acompanyament de Paula Pérez Rodríguez i Max Hidalgo Nácher
Dissabte 28 de juny, 20h – Sala Laya
«Un aire con olor de saliva de niño […]
que anuncia el constante bautizo de las cosas recién creadas»
S’ha de dedicar tot a les criatures. En això no hi ha ni culte a la ingenuïtat ni fe en la innocència pura. Els nens son a la cruïlla: busquen un llenguatge entre real i imaginari. Prolonguen una genealogia (memòria, soca de l’arbre) i projecten una gènesi sempre múltiple (desig, branques cap al cel). «El nen mira, mira…», diu el poema. És fosc però aeri, com el mateix García Lorca disfressat d’ombra per a La vida és somni. Sota les bombes, les criatures encara poden abastar la utopia.
Projecció:
Los Ángeles exterminados, Michel Mitrani (guió de José Bergamín), 1968, 128’
Conversa amb Paula Pérez Rodríguez i Max Hidalgo Nácher
Paula Pérez-Rodríguez és investigadora postdoctoral “Marcel Bataillon” al Madrid Institute for Advanced Study (2024-2025). Es va doctorar en Estudis Culturals i Literaris a la Universitat de Princeton (2023) amb una tesi anomenada Verboexorbitancias. El paso de “la literatura” a las artes verbales en España, 1909-1936. Abans, va ser investigadora al Centre Hangar amb la IX Beca de Recerca Artística de la Fundación Banco Sabadell. El seu treball se centra en les arts verbals, la història dels processos letrats i les pràctiques creatives radicals i col·lectives. Ha treballat en institucions com el Museu Santa Mònica, La Capella, La Madraza, Matadero-Madrid i Lugar a Dudas, a Colòmbia. Ha coordinat publicacions per segells com Turner i Blatt & Ríos. Col·labora amb el grup d’investigació GICELAH (CSIC) i THECO (UC3M). Recentment ha participat en el Coloquio Internacional José Bergamín y las artes mágicas del vuelo, celebrat a la Universitat Autònoma de Barcelona.
Max Hidalgo Nácher és Professor Titular de la secció de Teoria de la Literatura i Literatura Comparada de la Universitat de Barcelona (UB) i investigador del Grup d’Estudis de l’Exili Literari (GEXEL, Universitat Autònoma de Barcelona) i del Grup Literatura, Cinema i altres Llenguatges Artístics (GLiCiArt, UB). El 2022 va publicar Teoría en tránsito. Arqueología de la crítica y de la teoría literaria españolas de 1966 a la posdictadura, primer volum d’una investigació sobre Els estudis literaris a Argentina ia Espanya: institucionalització i internacionalització coordinada amb Analía Gerbaudo. Ha editat també Los ángeles exterminados (Athenaica, 2023) de José Bergamín i ha co-editat el volum col·lectiu José Bergamín: entre literatura y política (Presses Universitaires de Paris Ouest,, 2016). Recentment, ha format part del comitè organitzador del Coloquio Internacional José Bergamin y las artes mágicas del vuelo a la Universitat Autònoma de Barcelona.
