Preludi d'una III Escuela de Vallecas. Benjamín Palencia, José Luis Serz
La Galeria Marc Domènech inaugura el pròxim 18 de setembre l’exposició titulada “Palencia vs Serzo: Preludi per a una III Escola de Vallecas”, una proposta que planteja una refundació simbòlica, i alhora un diàleg intergeneracional, amb un dels moviments més singulars de l’art espanyol del segle XX: l’Escola de Vallecas.
La mostra, concebuda a mode de conversa directa entre l’obra, els paisatges i les obsessions dels artistes Benjamín Palencia (Barrax, Albacete, 1894 – Madrid, 1980) i José Luis Serzo (Albacete, 1977), suposa un retorn conscient a la influència silenciosa però persistent que Serzo ha rebut del seu paisà manxec al llarg de bona part de la seva trajectòria i per a qui “la idea de refundar l’Escola de Vallecas m’acompanya des de fa temps. Amb aquestes obres, especulo i intueixo accions multidisciplinàries inspirades en Palencia i l’aventura vallecano.”
Lluny d’un homenatge nostàlgic, “Preludi per a una III Escola de Vallecas” es presenta com una acció artística, especulativa i dialògica que pretén reactivar l’impuls de Benjamín Palencia i Alberto Sánchez, fundadors d’una expressió plàstica autònoma i profundament arrelada a la perifèria madrilenya. Durant les seves primeres etapes, l’Escola de Vallecas (terme proposat per Alberto Sánchez el 1960) va reunir una constel·lació d’artistes, escultors i poetes que van trencar amb els llenguatges oficials. Entre ells destaquen noms com Maruja Mallo, Juan Manuel Díaz Caneja, Luis Castellanos, Pancho Lasso, Antonio Rodríguez Luna, així com els poetes Rafael Alberti, José Bergamín, Luis Felipe Vivanco i Federico García Lorca, que van acompanyar i enriquir l’experiència amb la seva mirada lírica i revolucionària.
Prenent l’obra de Benjamín Palencia com a punt de partida, José Luis Serzo vol que els diàlegs plàstics resultants d’aquesta juxtaposició conversin també amb aquell llegat plural, heterodox i radicalment modern, actualitzant-ne l’impuls inicial i projectant el resultat cap a la instauració d’una possible III Escola de Vallecas, oberta a nous llenguatges, suports i pràctiques col·lectives. Amb una paleta tel·lúrica, deliberadament fosca i una estètica neo-barroca, Serzo desvetlla l’esperit original d’aquella iniciativa vallecano des d’una mirada crítica i visionària.
La mostra, formada per dibuixos, pintures, escultures, algunes fotografies i un vídeo, també ens convida a realitzar un recorregut multidisciplinari per les connexions i tensions entre el passat i el present. Lluny de qualsevol costumisme o nostàlgia paisatgística, Serzo proposa una resignificació de l’arrel com a via cap a l’universal, obrint noves preguntes sobre el lloc de l’art, la perifèria i la identitat en aquests temps d’hiperconnexió i dissolució cultural. En un context marcat per l’acceleració digital i la desconnexió amb el territori, aquesta exposició reivindica el cos, la caminada, la matèria i la memòria com a fonaments d’una estètica renovada. L’obra es presenta com una proposta generadora, que no només recull l’herència de Vallecas, sinó que la projecta cap a un futur possible, plural, contemporani i compromès. I és que, per a Serzo, “la refundació de l’Escola de Vallecas pretén enfortir la identitat local per assolir l’universal, revitalitzant l’escena artística espanyola i generant un nou moviment que actualitzi la filosofia de la seva predecessora.”
Aquesta exposició, amb un profund caràcter conceptual, sorgeix com a prolongació del projecte encara inèdit titulat “Muchachos al campo”, desenvolupat conjuntament amb l’historiador i comissari Juan Manuel Bonet, qui ha identificat certs paral·lelismes espontanis entre les obres dels artistes Serzo i Palencia. La present mostra compta amb la col·laboració de l’Arxiu Oficial de Benjamín Palencia, dirigit per Ramón Palencia Burgo, i la Diputació Provincial d’Albacete.
Aquesta mostra s’emmarca dins del Programa General del Barcelona Gallery Weekend 2025 i anirà acompanyada de l’exposició «Al voltant de l’Escola de Vallecas», que forma part del Programa FLASH del Gallery Weekend i que només es podrà visitar del 18 al 21 de setembre. Aquest projecte presentarà obres representatives dels artistes José Gutiérrez Solana, Francisco Bores, Julio González, Joaquín Torres-García i Alberto Sánchez, entre d’altres. També s’hi exhibirà material de l’època, com revistes i documents, per contextualitzar l’entorn artístic en què es va desenvolupar la coneguda com a Escola de Vallecas.
