Radical d'Arrel: ERA, Enviró d’ERA i L’Hereu Riera
12 h / Plaça Ovidi Montllor (ubicada darrere del Mercat de les Flors)
Aquest projecte ha brindat una oportunitat a l’Esbart Rocasagna per poder crear quelcom des de zero amb una mirada nova i col·laborativa, tot participant d’una simbiosi amb Quim Bigas, que va més enllà dels gèneres de dansa tradicional o contemporanis. L’Esbart ha treballat amb els elements que el caracteritzen per crear una peça amb caràcter propi, on el que importa és posar en valor les persones i els vincles que les uneixen, vincles que es fan amb la terra, amb la història dels llocs, dels cossos i dels col·lectius i les mirades cap al futur. Vincles que van teixint, com un macramé, formes de trobada i de seguir construint juntes. Aquesta peça va guanyar el Premi Delfí Colomé 2022.
13 h / Sala MAC
En aquest Enviró d’ERA, Quim Bigas ens comparteix el procés de creació de l’espectacle ERA, obre anècdotes, rescata materials i coses que es van fer a l’estudi i explica una mica el macramé aquest d’ERA.
Enviró d’ERA és una explicació parlada i ballada sobre la gestació i creació d’ERA que permet posar de manifest com el procés de vegades transcendeix el resultat, o més aviat, com aquest procés cristal·litza no només en la coreografia i la música de l’espectacle, sinó també i especialment en l’ànim, en aquest cas en l’entusiasme de les dansaires. Es revelen les preguntes, reflexions, exercicis, vivències, descobertes i motivacions del procés creatiu d’ERA: des d’un primer correu rebut, fins a les passejades per Gelida amb Montserrat de fons, passant per un taller de macramé amb gent del poble i la visita al jaciment marítim del Penedès.
17 h / Plaça Ovidi Montllor (ubicada darrere del Mercat de les Flors)
Peça en solitari de dansa i performativa que explora un diàleg constant entre el llenguatge primari de la dansa tradicional catalana i tècniques diverses de la dansa contemporània. La melodia i la dansa popular apareixen com un vehicle per validar les pràctiques tradicionals des d’altres interpretacions possibles, un procés que culmina amb la reapropiació del que és tradicional per a l’individu.
L’Hereu Riera és una peça frontera: interpel·la un públic divers mentre desfila pels marges de la dansa d’arrel i la dansa contemporània, esborronant-ne els límits i jugant amb un llenguatge híbrid. La figura principal apareix redefinida i es presenta com una oportunitat per aprendre de nou del llegat cultural que hem heretat, per sacsejar-lo i reviure’l com a eina comunicativa. Un ritual que ens convida a fer una reflexió de l’imaginari popular català i la relació que té amb la nostra societat contemporània. Hi ha espai per a la reconciliació?
